Два дня на мотоциклі в чорнобильській зоні

Вирішив я з'їздити в Чорнобильську зону. Оскільки подорожувати я звик на мотоциклі, легальні автобусні екскурсії мене нітрохи не залучали. Інші шляхи в Зону закриті, але, як казав Сократ, «мудрому не потрібен закон, у нього є розум». Озброївшись цим висловом і нічого нікому не сказавши (щоб не сіяти сумнівів в моїй мудрості), я зібрав спорядження і висунувся на північ ...

(Всього 48 фото)

Джерело: ЖЖурнал / zapret-no

Чим далі, тим більше дикими ставали краю. Все частіше стирчали руїни з зів'ялої трави. У останньої на трасі заправки я зупинився, щоб залити повний бак, тому що далі цивілізація закінчувалася. Похмурі мешканці безіменній обшарпаної бензоколонки нагадували реднеков з «Безтурботний їздець».

До середини дня я наблизився до кордону Зони. Звірившись з картою, я звернув у ліс і запетляв таємними стежками. Грунтовка вивела в поле, вперлася в колючий дріт, і роздвоїлася, огинаючи Зону навколо. Пощупавши щільні ряди колючки, я рушив уздовж кордону. Іноді зустрічалися діри для пішоходів, але мотоцикл протиснути було ніде. Пильно виглядаючи патрулі, я їхав кілометр за кілометром. Нарешті попався вдалий підкоп, прикритий недбало накрученою дротом. Сховавши мотоцикл в кущах, я взявся розплутувати петлі. Віддалений гул привернув мою увагу. Далеко в полі піднімала шлейф пилу машина, і рухалася прямо на мене. Пригнувшись, я перейшов до мотоцикла. Шум стаю все голосніше, все ближче, і раптом зовсім вже поруч скрипнув гальмо, і все затихло. Кров стукала у вухах. Грюкнули двері. «Йти здаватися, або насолодитися останніми секундами свободи?», - задавався я питанням. Кроки незнайомця шаруділи по піску.

Двері грюкнули ще раз. Задзижчав стартер, заревів двигун, і звук почав віддалятися. У широкому просвіті між деревами проїхала стара «Нива». Якби мужик за кермом повернув голову, він побачив би мене, що скорчився за мотоциклом. Коли затих шум автомобіля, я видихнув. Мій час ще не прийшов.

1. Я розплутав залишилися витки дроту, підвів мотоцикл до периметру, пірнув під колючкою і вискочив на тому боці.

2. Усередині Зони і небо виявилося блакитніше, і травичка соковитіше - як в "Сталкера" Тарковського. У десятці метрів за парканом починався ліс. Судячи по карті, в цьому місці вглиб Зони повинна була йти дорога. І дійсно - серед дерев виднілася замшіла колія. Я ізолентою примотано до керма радіометр і заглибився в гущавину.

3. Ліс виявився зовсім недружнім. Сліди дороги швидко розсмокталися і я опинився в глухих нетрях, завалених хмизом. Я переповзав з колоди на колоду на першій передачі, об'їжджав великі повалені стовбури, пару раз падав. Звіряючись з картою, я ломився прямо через хащу до найближчого села. Мій план був простий: там повинні були зберегтися залишки доріг, по ним я доїду до наступної села, і так далі. Дійсно, я вискочив спочатку на піщану просіку, потім на справжню лісову дорогу і весело заторохтів вперед. На шляху ще зустрічалися дерева, що впали, але їх я перескакував або об'їжджав з ходу. Уздовж дороги тягнувся ряд трухлявих стобой лінії електропередач, радіаційний фон був нижчий за київський. Ліс розступився, і я опинився в селі. З заростей здіймалися кособокі хати і поріділі паркани. Всередині будинків панувало розорення - навіть дощаті підлоги були зірвані і зламані. Уже вечоріло, пора було шукати місце для ночівлі. Ночівля в тужливій будинку з привидами не приваблювала, тому я відправився далі. Проїжджаючи по просіці, я побачив попереду величезного кабана. Кабан підняв від землі рило і втупився люто і з подивом. "Зараз він повинен злякатися і втекти", - подумав я. Кабан нікуди не поспішав. "Стоп. Може, це я повинен злякатися і втекти?", - засумнівався я. Кабан розвернувся і підстрибом зник у хащах. Відлягло. Я теж заглибився в ліс, натягнув гамак, перекусив і став вкладатися. Крізь сітчастий верх гамака світило неймовірну кількість зірок - стільки я бачив тільки в дитинстві, і то в планетарії. Часто спалахували метеори ... І тільки нехороші думки відволікали від цієї прекрасної картини: я чув, ніби в Зоні водиться маса вовків. Уява малювала картину: я мирно сопла в гамаку, а навколо безшумно замикають кільце сірі тіні, і чутно тільки як капає слина з смердючих пащ ... З цими думками я заснув.

5. Пожежні ставки часто зустрічаються в Зоні. Фон поруч з ними в 2 рази вище допустимої норми - радіометр показує 0,6 мікрозівертів на годину. 10 метрів в бік - і фон вже нормальний.

8. Рано вранці я вирушив далі, вглиб Зони. Одну за одною я пройшов кілька занедбаних сіл. Тиша, глухі зарості, відчинені двері, купи колод і битої цегли. Це було як у фільмах про світ після ядерної війни, тільки без надуманих мутантів і людожерів - просто природа, що пере сліди людини.

9. Природа давала про себе знати дуже безпосередньо - все частіше доводилося об'їжджати величезні купи лосиного посліду. На околиці одного з сіл я злякав і самого лося - велика туша ломанулась через зарості. Чим далі від кордону, тим більше недоторканими були вдома, уникли рук мародерів. Є різниця між покинутими будинками, в яких, вивізши все потрібне, просто перестали жити, і будинками спішно покинутими, як тут, в Зоні. В рамах блищать цілі скла, в будинках стоять меблі, висять речі на гачках. І найстрашніше - фотографії. На підлозі, на стінах, в рамках, в альбомах - усюди розкидані знімки. Пробирали мурашки, коли я уявляв собі людей, що бігли в такому поспіху, що позаду залишилося навіть це. Я рухався далі - в десятикілометрову зону.

10.

17.

18.

19.

20. Кажуть, в Зоні живуть люди. Чи не бачив жодного, хоча може бути. Але не в десятикілометровій зоні - зоні безумовного відселення. Колись вона була огороджена і охоронялася. Зараз залишилися тільки повалені стовпи, іржава колючка на землі і порожні бетонні будиночки КПП.

21. На під'їзді до кордону десятикілометровій зони я побачив здіймаються над лісом величезні решітки покинутій радіолокаційної станції "Чорнобиль - 2". Я огинав ліс полем, і відчував себе на відкритому просторі дуже незатишно - ніби хтось спостерігає дуже пильно, і записує в блокнот. Тому я з полегшенням звернув в гущавину по найближчій просіці. Шлях йшов в сторону від РЛС, а мій бензобак неабияк полегшав, так що я, згнітивши серце, відмовився від пошуків обхідних стежок до "Чорнобиля - 2", і поїхав, куди вела дорога. Просіка вивела на свіжий асфальт. Недалеко виднілася бетонна огорожа з акуратно навитої по верху колючкою, а за нею - велика територія з комплексом будівель. Я обережно наблизився. По карті в цьому місці значився "об'єкт" Вектор "- підприємство з переробки радіоактивних відходів. Ліхтарі, слідова смуга, ліс вирубаний на кілька десятків метрів навколо огорожі - я не хотів стати героєм, тому тихо повернувся і зник між дерев. Уникаючи асфальтованої дороги я рушив далі. Широка, покрита сипучим піском просіка вела між щільними ялиновими стінами, поки на що відкрилася галявині не відображено жовтий бронетранспортер - я приїхав на могильник зараженої техніки.

22.

23.

24.

25.

26. Комплекс "Вектор"

27. Я спішився і пішов між іржавими громадина. Час від часу зловісний скрип примушував здригатися - на вітрі коливалися відігнуті сталеві листи і відчинені двері на зашкарублі петлях.

28. Основна маса техніки акуратно стояла на огородженій колючкою бетонному майданчику, але навколо паркану панував хаос. Покорёженние вантажівки, пожежні машини, бронетранспортери валялися вм'ята один в одного, як жертви останньої рішучої битви. Водії ніби прагнули відірватися по-повній перед тим, як кинути техніку. Знесені стовпи, роздавлені черевом бронетранспортерів автобуси, видерся по купі металобрухту вантажівки - це віддавало далеким відлунням нездорового молодецького веселощів людей, яким все вже по-барабану. Радіометр клацав занадто часто - фон перевалював за 1 мікрозіверта. Затримуватися надовго тут не хотілося, тому я в темпі проліз під колючкою і бігом заглибився в вулички між розставленими технікою. Отснімав дивовижні механізми, я повернувся до мотоцикла. Щось було не так, відчувалася невиразна тривога. У замку стирчав ключ - виявляється, я залишив запалювання включеним, і фара зжерла акумулятор без залишку. Кнопка стартера безсило клацала. Зловісно скрипіли на вітрі перекошені двері сусіднього вантажівки.

29.

30. Космічні кораблі прибульців іржавіли в загальній купі.

31. Чорнобильських мутантів намагалися утримати в броньованих камерах, обмотаних колючим дротом. Все було марно ...

32.

33.

34.

35. Приладова панель не світилася, стартер не працював. Я втер холодний піт. На щастя, у мене є кікстартер. На жаль, мотоцикл з нього хрін заведеш. До цього дня мені вдавалося стартанути з кика лише одного разу, і то - мотоцикл був зовсім гарячий, тільки що заглушений. Я висунув важіль кікстартера, і приступив. Технологія полягає в тому, щоб видертися на мотоцикл і брикнути кік з усієї дурі, всією масою тіла. Через півгодини, коли я почав відчувати втому і впадати у відчай, двигун зненацька заревів. відлягло.

36. Я рушив до кордону Зони осторонь від місця, де я в неї проник. Шлях лежав через зарослі дороги, ледь помітні стежки під лініями електропередач, кинуті села і дачні селища. Завали повалених дерев доводилося об'їжджати прямо через ліс. Взагалі-то, в Зоні є мережа порівняно доглянутих доріг - вони з'єднують Чорнобиль і Прип'ять з прикордонними КПП. Рух на цих трасах не назвеш жвавим, але шанс потрапити є, тому їх я старанно уникав. Багато годинник повзання по непролазних нетрях переконують у величі природи. Якщо людство раптово зникне, через 20 років його сліди вдасться відшукати не без зусиль. Судячи по карті, я наближався до КПП, розташованому в покинутому селі в межах Зони. Я об'їхав село окраїнними вуличками, вискочив на трасу і обернувся. Далеко позаду виднівся червоно-білий шлагбаум. Радісно посміхаючись, я дав газу і помчав вперед - до кордону залишалося кілька кілометрів. У самого виїзду шлях перегородила барикада із залізного брухту. Виїхати було можна, слід лише розкидати завали іржавого дроту. Я приступив до роботи, спокійно і розмірено. Я був абсолютно впевнений, що всі небезпеки позаду, і мені нічого не загрожує. Не тут то було.

37.

38.

39.

40.

41. Я підняв оберемок іржавого дроту, яка перегороджувала виїзд із Зони, і побачив перед собою людину в камуфляжі. "Христос воскрес!", - сказав прикордонник, і поклав свій велосипед на асфальт. Була Великдень. Розслабившись, я забув, що кордон з Білоруссю організована по периметру Зони, так що всередині Зону охороняє міліція, а зовні - армія.

42. Я покосився на пістолет на поясі прикордонника і уявив собі картину: я жену на мотоциклі, за мною на велосипеді прикордонник, і кулі свистять. Представивши це, я вирішив здатися і почав правдива оповідь: "Їхав-їхав, насолоджувався природою ... Сам не знаю як сюди потрапив, безглузда випадковість". Прикордонника я переконав - ментів він викликав з найщирішим великим сумом. Сутеніло. З глибини Зони пріжужжал на скутері міліціонер. Молодий лейтенант одразу взявся будувати крутого хлопця. Покричав на мене, покричав на прикордонника, обнишпорив мої речі. Побачивши дзеркалки з трьома об'єктивами лейтенант видав радісний вигук. "Так ти журналіст!" Я чесно зізнався, що немає, але не переконав. Лейтенант погрожував мені суворими карами, обіцяв викликати СБУ і хитав головою. "Неправильну ти собі вибрав мету для статті, ой краще б тобі не бути журналістом!", - журився він про мою долю. Сувенірів із зони в моїх речах не знайшлося, журналістського посвідчення теж, тому 3 роки за мародерство і репортёрство мені не загрожувало - тільки 400 гривень адміністративного штрафу. Лейтенант сів за мною пасажиром, і ми вирушили на КПП, повз якого я так хвацько проскочив. Стали оформляти адміністративний протокол, розговорилися. "На патрулюванні, буває, зграї вовків бачимо по 40 голів!", - лякав мене лейтенант. Коли він почав згадувати "А ось взимку взяли групу сталкерів в маскхалатах ...", я остаточно розслабився. Це для них така гра - "сталкери" тікають, міліціонери ловлять, і всім весело. Мені вручили папір про моє порушення, показали пряму дорогу, і я поїхав в ніч. На чергових КПП я потрясав папером, і пояснював, що я вже спійманий і затаврований. О 4 ранку я був в Києві.